zondag 24 juli 2016

Parijs 2016 dag 4: Bezienswaardigheden + shopping

Op onze laatste dag in Parijs hadden we gepland de toerist uit te hangen en alle bezienswaardigheden te bekijken, en daarnaast waren er nog een paar winkels waar we langs wilden, gelukkig viel het goed te combineren!

Uitzicht op de Seine
De avond ervoor zagen we toch nog in de buurt van het hotel een bakkerij zitten en daar zijn we deze ochtend heerlijke broodjes wezen eten. De bakkerij was volgens mij aardig populair, want vroeg in de ochtend waren er al heel wat klanten.

Hierna zijn we naar ' Île de la Cité' gereisd, dit is een eilandje in de Seine waar een aantal bekende bezienswaardigheden staan, zoals de Notre Dame. Maar als eerste wou ik graag naar de Sainte-Chapelle. Dit is een kapel die tussen 1243 en 1248 in hoog-gotische stijl gebouwd is. Toendertijd was het de hofkapel van Lodewijk IX, waar hij een aantal relikwieën wilde bewaren.
Tegenwoordig staat het in het Paleis van Justitie (die er omheen gebouwd is) en dat was ook te merken: onze tassen werden uiteraard gecontroleerd en er stonden bewakers voor het grote hek van het 'paleis'. Het was daarnaast ook eventjes wachten in een rij, maar dat komt misschien ook omdat we vroeg waren.
Het hek van het Paleis van Justitie
linksboven zie je de kapel








De kapel bestaat uit twee verdiepingen. De begane grond was duidelijk iets minder belangrijk, maar alsnog echt ontzettend mooi, met een koningsblauw plafond en gouden en rode accenten. Ook waren er een aantal mooie versieringen (met gekleurd steen, of glas?) en glas-in-lood ramen.

Ik was totaal niet voorbereid om wat er op de volgende verdieping was, namelijk daadwerkelijk een hele kring van glas-in-lood ramen die stuk voor stuk echt prachtig waren. Heel gedetailleerd, kleurrijk en verhalend. Maar ook gewoon hoe het licht er door heen breekt geeft het echt een sacraal gevoel.

 Hier hebben we natuurlijk eventjes naar zitten turen, maar wat een geweldig mooie plek zeg.
Weer naar buiten kwamen we terecht op het pleintje wat je op de foto boven achter op het hek ziet staan.

De kapel staat vrij dichtbij de Notre-Dame, dat was dus onze volgende stop. Eerlijk gezegd had ik niet zo'n zin om daar weer in de rij te gaan staan om het van binnen te zien, maar van buiten was het ook een imposante aanblik.

Hierna zijn we gaan wandelen (door het Quartier Latin) richting een aantal spellen winkels die Nick graag wou bezoeken. Helaas was het , net zoals de vorige spellenwinkel, weer een teleurstelling, aangezien ze hier welgeteld drie Engels-talige spellen hadden. Het was in ieder geval wel leuk om de dozen en art van de Franstalige spellen te zien. In Frankrijk wonen een aantal super-getalenteerde artiesten en designers :)!

Onderweg kwamen we toevallig langs een comic/manga winkel (genaamd Album) die ook een grote hoeveelheid merchandise verkocht en tot onze verbazing hadden ze meerdere kasten met artbooks. Nick en ik zijn gek op artbooks en als we een film of game leuk vinden dan kopen we graag het boek ervan om af en toe nog na te genieten en ons te laten inspireren door alle mooie art en design. Dat er zoveel artbooks waren, was dus supertof. Er waren ook een aantal zeldzamere boeken van Japanse tekenaars, ik keek mijn ogen uit.
Tussen de artbooks van de games stond eentje die ik al een tijdje op mijn verlanglijst stond, namelijk die van Ōkami (een spel die geïnspireerd is door Japanse folklore/mythes/Shintoïsme) en de tekenstijl ervan is erg bijzonder (Sumi-e achtig). Het boek was ook nog eens niet heel duur, dus besloot ik 'm te kopen! Verder was deze comic winkel ook nog eens leuk vormgegeven met ruimteschepen en superhelden aan het plafond, daar werden we extra happy van (zie foto's boven).

Na een korte stop bij een Starbucks, zijn we richting het Pantheon gelopen. Aan de overkant van de straat zag Nick toevallig een winkeltje genaamd Kilo Shop Kawaii. Het zeg er eerlijk gezegd niet heel kawaii uit aan de voorkant, maar we waren toch nieuwsgierig. Het bleek daadwerkelijk een winkel te zijn met 2e-hands en vintage kleding en ook Japanse kleding, al dan niet veel. Dat was wel een leuke verrassing. Na alle kleding bij langs te zijn gegaan kon ik alleen helaas niet echt iets vinden wat ik echt wilde hebben.

Door naar het Pantheon, wat in het echt nog reusachtiger was dan ik me had voorgesteld. Omdat we nog veel te doen hadden zijn we ook hier niet naar binnen geweest, maar de buitenkant was ook mooi!

Vanaf daar zijn we weer terug gaan wandelen naar het noorden, maar deze keer richting het
St Gervais gebied, waar een aantal kledingwinkels zitten waar ik heen wou. Het lopen vond ik niet zo erg, het was nog niet al te druk en dit gedeelte van Parijs zag er een stuk leuker uit dan waar we eerder waren geweest. Eerlijk gezegd begon ik nu een beetje het 'Parijs-gevoel' te snappen. Ook in de buurt van de winkels leek het een stukje artistieker/authentieker aan te voelen, ik ben dus blij dat we deze keer niet de metro hadden genomen.
We kwamen ook nog langs een
winkel met superveel schattige
berenknuffels <3!

Na al dat lopen waren we eindelijk aangekomen bij Axes Femme, een kledingmerk uit Japan die ook schattige kleding verkoopt, maar dan iets meer toned-down en dagelijkser of juist meer voor wat speciale momenten. En een andere leuke verrassing was dat ze Sale hadden, er waren echt veel kledingstukken voor weinig geld! Ook de winkel was aardig rustig en groot dus ik voelde me niet gehaast en heb rustig alles bekeken (terwijl Nick weer wachtte, ik ben blij dat ze in winkels vaak een stoel hebben om op te zitten, hihi :P ). 
Jammergenoeg was er niet enorm veel wat me aansprak en waren de wat meer basic stukken er blijven hangen. De rest stond me niet qua silhouet of was net niet in de goede kleur. Echt heel jammer maar na al die tijd heb ik dus zonder iets de winkel verlaten. Hopelijk dat we ooit nog eens bij een Axes Femme komen waar wel iets is wat past of wat ik leuk vind, want de stijl spreekt me wel aan.





Het was tijd voor lunch, dus nu kon ik ein-de-lijk een crêpe kopen, want vlakbij zat Princess Crêpe!
Yes, eindelijk een crêpe!
(pardon voor mijn inkijk '///')
Dit Crêpe-zaakje is totaal in kawaii-stijl en wordt ook gerund door Japanners, echt a la Harajuku Crêpe dus. Ik kan alleen maar zeggen dat ik hier super happy van werd en dat ik genoten heb en dat het verrukkelijk was <3 hadden we hier in de buurt maar zoiets, dan was ik er zeker weten vaak te vinden.
Is dit niet suuuuperschattig, ijs in de vorm van een beertje,
+ pocky, aardbei, banaan, cheesecake en slagroom, NOM!!
Steamboat Willie Mickey
deze bewoog als je op het
knopje duwde.
Terug naar een metro-station, het was tijd voor de Champs-Élysées. Direct naast de uitgang van het station was een Disney Store, waar het overigens belachelijk druk was maar het is altijd wel vermakelijk om er te zijn. In tegenstelling tot Japan, verkopen ze er echter voornamelijk dingen voor jonge kinderen, en niet dingen die misschien net iets meer voor een ouder publiek zijn. Niet dat ik het erg vind om schattig kinderspul te kopen, maar een aantal sieraden en accessoires zouden hier toch ook best verkopen denk ik.





We zijn de avenue verder gelopen richting de Arc de Triomphe en kwamen onderweg nog een aantal winkels tegen. de Ladurée winkel die hier van buiten er erg mooi uitziet, was ook enorm druk, ik heb dus eigenlijk alleen maar even gekeken wat ze verkochten. Ze hadden hier bijvoorbeeld ook wat grotere dingen zoals taarten die er heel lekker uit zagen. Ook zijn we wezen kijken bij een Swarovski-winkel waar ze een trap hadden met allemaal diamanten daarin, wauw!

De avenue is echt erg lang, en het was de warmste dag tot nu toe dus we waren zowat al uitgeput toen we bij de Arc de Triomphe aan kwamen. Ik kon me vooral vermaken met Nick die me liet zien wat voor een chaotische verkeerspunt dit eigenlijk was en dat het totaal niet duidelijk was voor veel bestuurders hoe ze hier nou zich moesten gedragen.

Door de warmte hadden we nogal dorst, maar hier in de buurt leken weinig terrasjes te zijn, we zijn dus maar naar onze volgende stop (Trocadéro) gereisd om wat te drinken. Wederom werden we weer geholpen door een ober die een hekel aan zijn werk leek te hebben, ik kreeg daadwerkelijk het gevoel dat hij het maar stom vond dat we wat kwam drinken.
Aan de andere kant van het station staat Palais de Chaillot waar een groot uitzicht op de Eiffeltoren te zien was. Ze hadden echter overal hekken omgezet, dus het uitzicht was deze keer door een gaatje in het hek heen, maar het was wel heel tof om de Eiffeltoren zo te kunnen zien. 
Echter, die mensenmassa ziende die er onderlangs liep...we hebben maar besloten niet naar de toren zelf daadwerkelijk te gaan en door te reizen naar het volgende toeristische punt.

De Sacré-Cœur ligt wel iets verder van het centrum, maar is ook zeker de moeite waard om te bezoeken. Onderaan deze basiliek zijn een aantal stoffen-winkels waar ik natuurlijk graag een kijkje wou nemen. Het was erg tof om rond te snuffelen, vooral bij een winkel die iets duurder leek te zijn hadden ze op de 1e verdieping een grote afdeling met fournituren...en heeel veel mooie kant <3. Heel jammer dat ik voor de planning van Risu Rose al allerlei kant had besteld, anders had ik zeker weten hiervan iets meegenomen. Bij de andere stoffenwinkels zat er niet heel veel bijzonders tussen voor mijn smaak.


Via deze stoffenstraat zijn we weer naar een station gewandeld om terug naar het hotel te gaan om daar uit te rusten. Na weer enigszins opgeladen te zijn, wilden we graag terug naar de Japanse restaurantjes vlakbij waar Angelic Pretty zit, omdat er een aantal goed aangeschreven staan. Maar het bleek ook hier weer enorm druk te zijn. Bij diegene waar we heen wilden stond een wachtrij van minstens tien mensen. Toen zijn we verder wezen zoeken, maar er was niet echt iets waarvan ik dacht: dat moet ik echt hebben. Of het was er te druk, of ze hadden niet lekkere gerechten, of ze hadden bijvoorbeeld geen airco. Helemaal verslagen zijn we de straat maar weer uitgelopen, tot we toevallig alsnog een Japans restaurant zagen waar het verbazingwekkend leeg was, maar waar ze wel lekker en betaalbaar eten leken te hebben. 
Ik vond het heel bizar dat het hier zo rustig was en in de andere restaurants zo druk, achteraf las ik (wat we al vermoedden) dat dit niet gerund werd door een Japanner zelf en dat daarom misschien het minder mensen aantrekt. Jammer voor ze, want het eten en drinken was er verrukkelijk en dat het zo rustig was, was echt een oase voor ons.

Vervolgens zijn we weer terug gewandeld en kwamen we langs wat supermarkten. Het is altijd leuk om te zien wat de verschillen zijn in dagelijkse boodschappen en wat ze dus in Frankrijk verkopen. Zo kwamen we deze spookjes-chips tegen, wat wel net een soort Pokémon-evolutie leek, hihi.
Hierna hebben we dus heerlijk rustig op de hotelkamer gehangen.

Nu nog wel rustig, want de nacht erna bleken er een aantal idiote Fransen om 5 uur 's nachts schreeuwend-luid naar binnen te komen en lekker totaal niet rekening te houden met overige hotel-bezoekers. We dachten dat het wel op zou houden nadat ze zouden gaan slapen, maar helaas riepen ze toen zelfs nog dingen tegen elkaar. Helaas kon ik hierna niet zo goed meer in slaap komen, we konden zo wel op tijd er uit om lekker rustig te gaan ontbijten.

We waren wel nog moe toen we naar Paris-Nord gingen om weer in de Thalys te stappen richting Nederland. Typisch genoeg moesten we hier opeens in een heel lange rij staan voor een security-check. Hartstikke goed natuurlijk dat ze iedereen checken, maar op Schiphol konden we zo instappen? Dat verschil was erg vreemd.
Wat ook raar was, was dat er een aantal mensen geen zitplaats te leken hebben. Een man zat op iemand anders zijn plek steeds, en als diegene dan daar kwam zitten, verhuisde hij weer naar iemand anders zijn plek. Ik dacht dat de Thalys alleen vooraf vaste plekken verkocht maar blijkbaar hebben ze ook 3e-rang kaartjes waarbij mensen dan in het halletje moeten zitten ofzo. De trein zat ook helemaal vol dus. Eenmaal op Schiphol hadden we een soepele overstap op de trein richting het noorden waar we gelukkig op tijd weer terugkwamen.

Al met al was deze reis naar Parijs een beetje een gemengde ervaring met veel contrast. Er waren veel leuke dingen te zien of te doen, maar het was er zo druk (en als ik ergens niet tegen kan is het lang in drukte te zitten) en daarom voelt het maar alsof je gewoon de zoveelste toerist bent, daardoor werd het iets minder bijzonder. Misschien is het een goed idee Parijs te bezoeken als het niet hartje zomer is en dan langs een select aantal dingen te gaan en een (beter) hotel uit te zoeken in een mooier gebied van de stad. Aan de andere kant: we zijn ervaringen rijker en hebben ook veel genoten dus het was wel een leuke korte vakantie.

Bedankt voor het meelezen! Ben je zelf ooit naar Parijs geweest, wat vond je er van of wat zou je graag nog willen bezoeken? Ik ben heel benieuwd!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten