dinsdag 12 juli 2016

Parijs 2016 dag 1


Hoi allemaal,
Zoals jullie vast al weten zijn we weer weggeweest, deze keer was het een korte vakantie naar Parijs!
Al een tijdje wilde ik Parijs bezoeken, omdat ik er nog nooit was geweest en ik natuurlijk van alles wel er over gelezen en gezien heb. Na Duitsland, Engeland, Ierland, Schotland, Italië, Denemarken, Zweden enz...kan Frankrijk toch niet echt achterblijven en moet ik als Europeaan dit toch echt gezien hebben.

De media laat Parijs overkomen als de stad van de liefde/romantiek, de stad van kunst, architectuur, mode en niet te vergeten van geweldig eten, ik was dus heel benieuwd.
Nick is al eens eerder naar Parijs geweest met een schoolreis, en dat is hem niet zo goed bevallen. Hij wist dus al dat hij Parijs niet zo geweldig vond, wel lief dat hij toch met me mee wilde.
Om alvast maar te verklappen: eerlijk gezegd had ik Parijs zelf ook net ietsje anders voorgesteld.
Waarom? Dat kun je lezen in de komende blogposts!



Woensdags zijn we rond een uur of 10 vertrokken, eerst naar Schiphol met de trein en daarna met de Thalys die via Rotterdam, Antwerpen en Brussel naar Parijs reed. De Thalys is een hogesnelheids-trein die ongeveer 300 km per uur rijd, dus na iets meer dan 3 uur en een kwartier waren we in Parijs! Dat viel echt heel erg mee, maar dat komt misschien ook omdat je niet ook nog over hoeft te stappen, en dat de Thalys ook gewoon aardig fijn is om mee te rijden.

Op Paris-Nord hebben we Navigo Decouverte passen gekocht, iets zoals een ov-chipkaart maar deze moet je opladen met een gelimiteerd aantal dagen reizen binnen bepaalde zones. Aangezien we twee dingen gingen bezoeken buiten het centrum hebben we een 'week-abonnementje' gekocht voor zone 1-5.

Er vielen me twee dingen gelijk op:
1: Het station is redelijk chaotisch ingericht en de bewegwijzering was nou niet echt duidelijk. We hebben 2 x hulp moeten vragen over waar we heen moesten en toen alsnog konden we het slecht vinden.
2: De mensen achter de balie waren totaal niet behulpzaam en nogal wat kortaf. Maar ja ik had al wat gelezen over dat de service en klantvriendelijkheid in Parijs echt bagger is. Het was in ieder geval niet het beste 'welkom' .
Dit zijn twee dingen die redelijk typisch zijn voor Parijs (ik kan niet zeggen voor heel Frankrijk, want ja ik ben verder nooit ergens geweest), en wat dus ons voor de andere dagen ook af en toe wat tegenzat.
Hotel de Roubaix
Gelukkig had ik wel van alles al uitgezocht over welke metro we moesten nemen, dus we waren redelijk snel bij het hotel die een paar stations van Paris-Nord af zat.

Grappig genoeg waren Nick en ik allebei vergeten over wat voor een hotel we hadden geboekt. Normaal gezien nemen we redelijk goede hotels (3 of 4 sterren ofzo?). Het hotel waar we zaten was een 2-sterren hotel en was qua locatie erg goed. We werden ook al gelijk vriendelijk begroet en het hotel zelf zag er vrolijk uit, een beetje een retro-achtige kleurrijke inrichting, daar werden we blij van. En de ingang was juist weer classy, met een erg mooie trap naar boven (de foto links heb ik niet zelf gemaakt overigens).
Helaas was de kamer wel erg klein, was er geen airco, was het erg gehorig en hadden we bijv. ook geen glazen of koelkast o.i.d.. Oef, dat was toch even slikken. Wat wel leuk was, was dat de kamer manga-behang had. Het was één of andere vage romantische scene die steeds herhaald werd. Grappig en toevallig dat juist wij die kamer kregen.

We zijn al snel weer naar buiten gegaan, het was aan het einde van de middag dus we hadden nog net tijd om iets te bezoeken. In Parijs zitten een aantal Lolita Fashion winkels. Van Japanse merken dus. Dat is vrij uniek (want behalve in San Francisco, New York of Shanghai vind je ze niet buiten Japan), een extra reden waarom ik naar Parijs wilde.

Dus gelijk naar...Baby The Stars Shine Bright! Ik was echt heel happy om er eindelijk te zijn!

De winkel was ruimer dan ik verwacht had, je kunt er rustig rondlopen en van alles bekijken. Natuurlijk heb ik genoten van het zien van allerlei schitterende details. BtSSB is een merk die heel lief maar ook een soort classy uitstraling heeft, dat geeft het hun eigen 'touch'. En de shop-bediende was erg vriendelijk en behulpzaam.
Na de jurken en bolero's te zien, spotte ik de parasols. Een maandje ervoor had ik gezien dat Baby nieuwe parasols/paraplus zouden uitbrengen en ik zoek al tijden naar eentje, want eerlijk gezegd kun je in Nederland niet zulke krijgen. Je hebt in NL wel een paar paraplu's met wat franje of stipjes ofzo, maar niet zúlke mooie als die van lolita-merken. Er stonden zelfs een paar modellen op de website die ik nooit in Japan gezien had.
Maar dat ze deze parasols ook al in Parijs hadden wist ik niet, dus het was een superleuke verrassing! Verder heb ik ook nog wat accessoires bekeken, ook erg mooi, maar ik was al heel happy met mijn parasol dus die heb ik toen gekocht ^_^  yay!

Nick wilde ook graag een bordspellen-winkel bezoeken die in de buurt zat. Het leek een leuke winkel, maar helaas hadden ze alleen maar in het Frans vertaalde spellen. Tsja, het is denk ik wel een stereotype, Fransen spreken (over het algemeen) ook niet al te geweldig Engels en de Franse markt is duidelijk groot genoeg om alles te vertalen dus ik snap het ergens ook wel.

Hierna was het al redelijk etenstijd dus we zijn gaan lopen naar een plaatsje waarover ik had gelezen via een shopping-guide van het blog 'Puppenschloss', namelijk een sushi restaurant met wit-roze inrichting. Ondertussen kwamen we ook nog toevallig langs een Book-Off (je weet wel, die Japanse 2e hands boeken winkel), hoe gaaf is het dat die ook in Parijs zit..wel meerdere keren? Tof! En verder op zat ook nog een game-winkel.

Eindelijk aangekomen bij het restaurant, bleek het daar helemaal leeg te zijn. Ik dacht misschien dat ze nog niet open waren? Of dat het misschien wel zo slecht is dat niemand er wil eten?

Eh, nou ja we zijn toch maar naar binnen gegaan. Als enige gast zou je denken dat je snel bediend werd maar helaas, het bedien-knopje deed het niet en we moesten nogal wat moeite doen om ze te seinen, toen zijn we maar even naar de balie gelopen -_-;.
Ze hadden hier een paar aparte sushi, namelijk met zwarte rijst, of bijvoorbeeld met mexicaanse smaak of met zoete inhoud. We hebben dus sushi genomen met iets van appel en pistache en een paar met mexicaanse smaak. Ik mistte eigenlijk wel een paar 'gewone' sushi met tonijn, maar het was in ieder geval grappig om iets anders te proberen. Het restaurant zag er ook wel schattig uit en gelukkig kwamen er later wat meer mensen eten zodat we niet te awkward alleen zaten.

Het voelde in ieder geval alsof de vakantie echt begonnen was. het was lekker weer en we hadden na het hotel gegaan te zijn wel zin in nog een drankje en hapje, dus we hebben heel decadent bij een plek in de buurt, Les Epiciers, een plankje met kaas en vlees en wat wijn gehad. Blijkbaar is dit wat normaler in Frankrijk (ook dat je dat gewoon bij zo'n delicatessen winkel kan doen),

in Nederland zie je niet heel vaak een degelijk goede selectie van kazen en lekker vlees (ik bedoel, als je wil borrelen zijn er vaak nootjes, goudse kaas, droge worst of olijven ofzo, maar niet veel anders). Ook werden we echt heel vriendelijk geholpen bij het kiezen, dus we hebben echt genoten..daar konden we wel aan wennen ;).

Helemaal blij zijn we naar het hotel gegaan om lekker uit te rusten want de volgende dag moesten we vroeg op!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen