zondag 10 januari 2016

Dag 12: Osaka shopping

Met de trein over de Yodo rivier.
We zijn deze dag al vroeg naar Osaka gereisd. Osaka ligt ten zuid-westen van Kyoto en is het een-na-grootste stedelijk gebied in Japan. In dit gebied wonen wel 19 miljoen (!) mensen en is daarom ook een van de grootst stedelijke gebieden van de wereld. Ook heeft Osaka een redelijk grote haven en staat het bekend als de verkoop/commercie stad. In Osaka draait het om handel en business!

Vanaf het station zijn we naar het hotel gelopen. Dat leek ons wel 'te doen', maar met onze (nu al wel zwaarder wordende) koffers en de volle zon op ons hoofd was het nogal een zware wandeling. Omdat we wat vroeg waren, konden we gelukkig onze koffers tijdelijk kwijt bij de opslag van het hotel.
Daarna zijn we weer teruggegaan naar het station. Waarom? Omdat boven het station een groot winkelcentrum zit. Euh..meerdere zelfs. Maar we wilden heel graag naar het Pokémon Center.

Ik werd hier heel erg blij van :D
We hebben er o.a. een muntje gehaald, je kent ze misschien wel: je stopt een muntje in een machine en die drukt dan reliëf op het muntje. Toen Nick naar Japan was de vorige keer heeft hij een aantal voor mij meegebracht die nu aan mijn monitor hangen. De afdruk is best wel gedetailleerd en doet me soms een beetje denken aan de put-deksels in Japan (die ook mooie afbeeldingen hebben).
De eerste haalden we in Tokyo op het station (de Pikachu met Charizard pak) en de tweede haalden we dus in Osaka op het station (de Pikachu met de lolita-achtige outfit).

Daarna zijn we richting het winkel-district bij station Shinsaibashi gegaan, wat 'Amerikamura' heet: Amerikaans dorp. Waarschijnlijk heet het zo vanwege de wat grotere internationale merken zoals Apple en McDonalds/Burger King die er zitten, of winkels gerund door westerse mensen. Maar de reden dat we hier heen gingen is omdat hier een aantal lolita fashion winkels zijn.
De wijk voelde gelijk al heel anders aan dan Tokyo, het was ietsje ruimer en rustiger. Er waren ook een aantal leuke details zoals lantaarnpalen in de vorm van een personage met lamp als hoofd, het voelde iets meer vrij & artsy.

Al vrij dicht bij het station begonnen de winkels. Deze keer had ik besloten dat ik niet zo nodig overal naar de merk-winkels heen wou...om het maar kort te zeggen: het is gewoon iets te duur voor me om zomaar uit te geven (veel van mijn lolita kleding koop ik 2e-hands). Ik wou echter wel heel graag naar Angelic Pretty, maar toen we er langs liepen was de winkel gesloten en hing er een briefje dat ze vandaag helaas dicht waren (vanwege omstandigheden?). Het was jammer, maar niks aan te doen. Gelukkig zat er een paar stappen verderop een tweedehands shop genaamd Near (zie foto's links en rechts).

Het was wederom een kleine, smalle winkel en alles zat in plastic hoezen. Ik snap wel dat als een jurk zo'n 200-300 euro waard is je het goed wilt bewaren maar het maakt het winkelen zelf wel een wat minder leuke ervaring omdat je toch wat minder snel iets er uit haalt om te bekijken. Toch ben ik alles maar nagegaan of er niet een 'dream dress' tussen zat. Maar helaas, ook dat was niet het geval. Wel hadden ze een grote bak met goedkopere spullen en toevallig moest ik nog een extra shirt hebben (eentje te weinig meegenomen), dus toen ik er een vond voor 500 yen vond ging die gelijk mee!

We hebben verder gelopen en kwamen aan bij de volgende (2e hands) winkel: Maiden Clothing. Ze hebben een (verouderde) afdeling binnen bij Pure Sound en twee winkels verderop een nieuwere ruime winkel voor zichzelf. Ondertussen had Nick bij de Burger King zijn black 'shogun' burger gevonden. Dit was wel interessant, het was (deels) van aubergine gemaakt maar het smaakte niet echt veel beter of anders dan een normaal broodje hamburger. De zwarte kleur gaf wat af, dus Nicks handen en kleding zaten daarna een beetje onder zwart vet. Ik ben daarom maar snel wat servetjes voor hem gaan halen ;).

Nadat ik helaas niks leuks gevonden had bij Maiden Clothing zijn we gaan kijken bij de andere kleding winkels hier tegenover zoals Kinji. Deze heeft hier zelfs meerdere grote winkels met vintage en tweedehands kleding. Ze hadden echt leuke dingen! Helaas sloeg mijn nuchtere-ik toe en heb ik hier maar niks gekocht, de volgende keer echter neem ik wel die Little Twin Stars pyjama mee :P !

Next stop:  Namba, het grootste/bekendste shopping centrum van Osaka. We liepen een enorm lange en drukke overdekte winkelstraat in. Dit was echt wat te druk, dat is niet meer relaxt shoppen voor mijn smaak. We zijn snel langs wat winkels geweest, maar ik was wel blij om even later weer in de 'frisse' lucht te lopen. Ook in deze straat zit de Bodyline winkel (voor veel lolita's wel bekend) en deze was wederom ook erg druk. Ik gok vanwege dat het bijna halloween was, er waren wat groepjes die op zoek waren naar kostuums e.d. Maar net zoals bij de andere winkels hadden ze hier niet waar ik naar op zoek was en de prijzen waren ook niet goedkoper dan online dus het was niet de moeite waard iets 'zomaar' mee te nemen.
Het Glico-running-man bord.

We kwamen ondertussen nog langs Dotonbori, een bekende straat in Osaka, met een brug die uitkijkt op een toeristisch gebied en enorm grote billboards. Om eerlijk te zijn: ja het was leuk om het in het echt te zien, maar na al heel erg 'impressed' te zijn geweest in Tokyo, leuk het toch minder indruk te wekken. Het kwam misschien ook omdat er al 'tig mensen op de brug foto's stonden te nemen...authentiek is anders maar opvallend is het wel.

Gelukkig kwamen we al snel aan in DenDen-town, zo'n beetje de Akihabara van Osaka: vol met geek/nerd winkels. Echter is het wel wat lastiger qua rondlopen. Ze hebben verschillende kleine straatjes met winkels i.p.v. een lange grote straat. En ze hadden een ander (en soms goedkoper) aanbod, dus dat maakte het wel wat interessanter om te bekijken. Bovendien was het een stuk rustiger dan Akihabara dus we hebben hier ons wel een tijd vermaakt. Er waren ook de gekste dingen te zien bij de arcades, maar dat bewaar ik later voor de compilatie-video!


 Na al dat wandelen en kijken hadden we honger gekregen maar ik had eigenlijk niet zo'n zin meer in Japans eten. We zochten een Italiaans restaurant maar kwamen heel veel plaatsen tegen die meer een bar waren dan een restaurant waar je rustig kon zitten. We kwamen ergens uit bij een winkelcentrumpje waar de winkels al dicht waren, maar er boven een goedkoop restaurant was waar je pizza kon eten. Oké, de inrichting was dan ook enigszins a la de Subway, maar de pizza smaakte echt verrukkelijk (of kwam dat door het lange lopen?) en de bediening was snel (we waren blijkbaar nu al gewend aan het oproep-belletje). Toen we klaar waren moesten we weer naar het station lopen en dat was best wel een leuke ervaring omdat ook 'by night' Osaka er mooi uitziet. Neon-borden en mooie lampen alom (zie foto's hierboven). We zijn ook nog even kort een ijsje wezen halen bij Baskin Robbins (waar ik nog nooit van gehoord had tot nu toe maar wat een geweldige ijs-winkel is).

Tijd om weer terug te gaan naar het hotel, de Chisun Inn. De kamer die we kregen was wat ouderwetser, maar een stuk meer Japans dan de andere hotels waar we in zaten. Het voelde net als een huisje zoals ik die ken uit anime: een kleine keuken, schuifdeuren naar de woonkamer met tatami matten. Een lage tafel e.d. Ze hadden zelfs futons en dekbedden in de kast liggen (blijkbaar was de kamer bedoeld voor max. 4 personen, ik schrok hier wel van want ik dacht dat we dus een foutje hadden gemaakt maar blijkbaar niet). In ieder geval een erg leuke ervaring!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen