woensdag 4 november 2015

Dag 3: Shinjuku

Het was maandag en de zon scheen al heerlijk toen ik uit het raam van het hotel keek.
We wilden deze dag wat rustig beginnen omdat de vorige toch redelijk druk was. Origineel hadden we geplanned om naar het keizerlijk paleis/tuin te gaan, maar die bleek op maandag niet 'open', we maakten dus een ander plan. We gaan vandaag Shinjuku ontdekken!
Eerst gaan we naar Shinjuku Gyoen National Garden. Een groot park! Hiervoor hebben we een andere trein/metro route genomen dan normaal, was ook wel eens leuk.
Dit is een redelijk voorbeeld van een typisch perron, met een hek en deurtjes die pas open gaan als de trein-deur open is. Heel erg veilig en onveiligheid/onzekerheid-vermijdend Daarnaast heb je vaak (hier schijnbaar niet) paden of pijlen die aangeven waar je precies in moet stappen zodat je niet de reizigers die uitstappen voor de voeten loopt. Zoiets zou ook best handig in Nederland zijn eigenlijk.

Op naar Shinjuku Gyoen

Ontzettend gaaf dat er in hartje Tokyo zo'n enorm groot park is, helemaal open voor publiek! Ook mooi is het contrast..zo groen en (vrij) rustig het in het park is..je zou bijna vergeten waar je bent en dan zie je toch nog boven de boomtoppen de wolkenkrabbers er boven uitsteken en herinner je je weer dat je je in een metropool bevindt.

Iets wat ik ook erg leuk vond is dat ik dit park herken van een anime-film genaamd The Garden of Words (Kotonoha no Niwa), in dit park zie je de hoofdpersonen namelijk veel terugkomen:
 Het is supergaaf dat ze deze animatiefilm zo realistisch hebben laten lijken op Shinjuku Gyoen en dat het net lijkt alsof je je op een filmset bevindt als je hier rondloopt!
Japanse tuinen en parken zijn over het algemeen vrij goed onderhouden en het is dus zeker waard om het te bezoeken.

Na zo'n twee uur zijn we klaar met ons rondje, we liepen verder richting Shinjuku centrum. Al snel kwamen we een gebouw tegen wat ik zelf herkende: Marui One (Annex).
Zo hoog dat ik de bovenkant niet er op kan krijgen (au, mijn nek).
Hier kun je namelijk een aantal lolita fashion winkels vinden (als dit je niks kan schelen, sla dit stuk dan vooral over)! Het is vrij bizar om in Japan te zijn en dan 'gewoon' zomaar dat soort winkels tegen te komen terwijl je in het westen veel moeite moet doen om dingen via internet te bestellen. Op de 7e verdieping kun je bijna alle grote merken ook terug vinden O_O wow. Het enige probleem wat ik heb is dat ik niet zomaar zoveel geld heb. Het is echter schitterend om alles in het echt en van dichtbij te zien. Ook mijn favoriete merken zijn er en het was heel speciaal om er eens binnen te lopen! Bij Angelic Pretty kwam een meisje zelfs met me praten, ze vond mijn tas-hanger heel schattig ('kawaiiii!') en mijn haarclipje viel haar op, omdat die op het Angelic Pretty logo lijkt (wow, wat stom, dat was mezelf echt niet eens opgevallen)! Ze vroeg me of ik op vakantie was en waar ik vandaan kwam. Blijkbaar had ze ook familie die woonde in Nederland.  Ik heb haar verteld dat ik Angelic Pretty echt een van de leukste kledingmerken vindt die er bestaat en dat de winkel en zijzelf er superschattig uitzagen.


(Nick heeft stiekem wat foto's gemaakt van de winkels, maar omdat je er officieel niet foto's van mag maken zijn ze niet overduidelijk of geweldig van elke winkel zelf..)

Persoonlijk vond ik het heel bijzonder dat een Japanner met me kwam praten, vooral ook omdat de meeste Japanners schuchter zijn wat betreft buitenlanders (of Engels praten) volgens mij.
 Ik voel me wel bijna schuldig dat ik er echter niks zo kan kopen alhoewel ik er wel een paraplu en een paar sokken gezien heb die ik graag wilde hebben, maar ik besloot om toch nog maar even af te wachten voordat ik al gelijk dingen koop. (Helaas, ik vond namelijk nergens die paraplu nog terug en we zijn niet nog een keer hierheen geweest). Hopelijk misschien gaat het ooit eens toch nog gebeuren!

Nick was echter ook enthousiast mij aan het wuiven omdat er op dezelfde verdieping een anime-goods-winkeltje zat. En een verdieping lager hadden ze ook een speciaal illustrator-artikelen-winkeltje genaamd Fewmany. Bijzonder dat dat gewoon bestaat in Japan. Teehee..ik zou het echt geweldig vinden als ik als illustrator mijn spulletjes daar kon verkopen en ik heb er ook wat mooie dingen gekocht en inspiratie opgedaan!

Tijd voor lunch! Echter konden we WEER de plek die in het reisboekje aangeschreven stond niet vinden. Nick had echt heel veel honger en kreeg stress van alle drukte..we zijn daarom maar een random noodle-lunch-plek binnen gegaan..volgens mij wel vrij normaal voor Japanners om er te lunchen. Ik vind zelf warm eten voor lunch echter niet superprettig, maar het is iets waar ik wel aan kon wennen. Ik at shiitake tempura miso soba (gefrituurde shiitake paddestoelen) noodlesoep en Nick had curry beef udon noodlesoep. Tempura vind ik lekker, maar als je het in soep doet wordt het erg snel gewoon zacht en is het net alsof je je koekje in thee doopt (niet echt mijn ding). Het was ook een hele grote kom overigens, ik snap niet dat normale mensen dat helemaal op kunnen, pff, we hebben de helft zeker laten staan. Nick heeft zijn maaltijd echter wel opgemaakt en nog een beetje van mijn maaltijd genoten XD (blijkbaar eet ik weinig).

Hierna zijn we ons lijstje met winkels afgegaan die rondom Shinjuku lagen.
Zo'n klein rond gebouw valt zeker op.

Als eerste Artnia, de Square Enix shop/cafe (bekend van Final Fantasy en Dragon Quest). Nick heeft hier zijn ogen uitgekeken. Achterin de winkel hadden ze ook een kleine expositie-ruimte waar je concept art en storyboard schetsen kon vinden van cut scenes uit de games, echt heel tof.


Hierna zijn we naar Closet Child en Maiden Clothing gegaan, twee tweedehands lolita kleding winkels. Als ik zeg 'winkels' in Japan, dan moet je niet denken aan het formaat wat je in Nederland kent. De meeste winkeltjes zijn erg klein en smal, zo ook deze. We hebben zelfs eerst om het gebouw heen gelopen omdat we de ingang niet konden vinden, maar je moest eerst via een trappetje en dan met de lift omhoog. De interessantste winkeltjes zitten soms een beetje verborgen...
Vooraf aan de reis heb ik met mezelf afgesproken dat ik niet zomaar jurken ging kopen, ook al zijn er zoveel te vinden in Japan! Alleen als er eentje was die op mijn wenslijst stond. In deze winkel heb ik echter niks kunnen vinden, maar ze hadden zoveel hangen en ik was zo enthousiast om nog betaalbare lolita kleding te vinden...ik vond een bloesje die ik er leuk uit vond zien en ook vrij casual te dragen was zodat ik niet per se jurken aan hoef om ook in het dagelijks leven er lolita-achtig uit te zien. Die heb ik dus gekocht! Verder hadden ze in deze Closet Child ook heel veel accessoires en sieraden, maar omdat het er zoveel waren heb ik maar laten liggen..weer een geval van "teveel dus laat maar".

Hierna hebben we nog een beetje rustig rondgelopen in Shinjuku, nu het overdags nog enigszins rustig was
Inmiddels hadden we dorst gekregen en zijn we op zoek gegaan naar het Alice restaurantje wat ik via internet had gevonden! Dit heette Alice in Magicalland, maar is dus geïnspireerd op Alice in Wonderland. Zoals veel andere thema-cafes/restaurants in Japan hebben ze er eten en drinken dat ook geïnspireerd is door dit thema. Ik was heel blij dat het nog open was, maar het naar binnen gaan zelf was ook al spannend via een deurtje in de vorm van een boek die open schoof.





Het eten zag er superleuk uit, maar was ook echt heerlijk. Overigens nog een voordeel van Japanse eet- en drinkplekken...je krijgt bijna overal wel gratis water er bij..zo hoef ik dus niet nog een duur drankje te bestellen om de dorst te lessen!

We hebben ons eventjes vermaakt in een van de vele arcades en daarnaast een bekende winkel bezocht: Yodabashi camera. Uiteraard gingen we hun game-afdeling naar binnen. Of..eh.. de 5 verdiepingen die het telde. Naast game spullen hadden ze ook ander speelgoed en merchandise. Hier vonden we het Pikachu-Snorlax balans spel die Nick graag wilde hebben en ik vond een super schattige lifesize Dedenne knuffel (ik moest mezelf weerhouden nog een andere mee te nemen, het was uiteraard ook veel goedkoper dan in Nederland). Ook hadden ze bovenin een verdieping met ALLEEN maar gachapon machines! Wow, dat zijn er veel.
Gachapon is een automaat waar je geld in stopt en je dan een hendel omdraait waardoor er een balletje naar beneden rolt, je ziet ze ook wel eens in Nederland. In het balletje zit dan een kleinigheidje: een hangertje of beeldje o.i.d. In Japan hebben ze er echt zóóóóveel soorten van..en de gekste dingen ook.O.a. bijvoorbeeld pindakippen, bananenvogels, kattensushi, etc. etc. 
Je kunt het niet verzinnen, maar in Japan hebben ze het!

Eenmaal weer uit de winkel, begon het redelijk donker te worden en wilden we onze laatste plek van de dag gaan bezoeken: de Tokyo Metropolitan Government Building, of beter gezegd de uitkijkplek op de 45e verdieping van deze 243-meter hoge torens.
Het was heerlijk weer, dus het uitzicht was echt ge-wel-dig.
Ook op de uitkijk-verdieping hebben ze twee speelgoed/toeristen-winkeltjes waar we ons vermaakt hebben omdat we moesten wachten. Wachten waarop dan?
Nou, gelukkig hadden we de noorderlijke toren gekozen, want Nick wist nog in geuren en kleuren te vertellen dat hij hier bij een restaurant had gegeten toen hij in Japan was in 2011. En natuurlijk, wie wil er nou niet uit eten gaan met een uitzicht zoals dit? Dat was het wachten zeker waard, wat hebben we genoten!
Op de terugweg kwamen we nog wat dingen tegen, zoals dat we heel eventjes een Pachinko-hal zijn binnengestapt voor de ervaring, maar wat een enorme herrie is dat zeg! Een man vond het niet zo leuk dat we een foto gingen maken en vroeg ons deze weer te verwijderen, echter beland hij dan alleen maar in de prullenbak, waar we hem dus gelijk weer uitgehaald hebben (zie links). Pachinko is echt een beetje de nationale gok-verslaving, ik snap echt niet wat er aan is maar ik weet wel dat ze in Japan erg goed zijn in verslavende spelletjes te maken. Waarom ze inmiddels nog niks bedacht hebben op het verzamelen van de duizenden balletjes die uit de pachinko machine komen, dat snap ik dan weer niet. Rechts hiervan vind je de foto van de 'buit van de dag', dat was dan alweer de derde dag van onze mooie vakantie!
 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen